Introducció al desenvolupament d'aplicacions per a Palm OS (2a part).
Amb la col·laboració de http://www.dactil.info/cosespalm
Dos conceptes de desenvolupament d'aplicacions.
En un ordinador de sobretaula podem crear programes compilats i independents (per exemple els coneguts *.exe del DOS/Windows) i també programes script que necessiten d'un altre programa, un intèrpret per poder-se executar. En l'univers PalmOS tenim les mateixes possibilitats, podem escollir quin d'aquests dos conceptes de desenvolupament ens interessa:
Programes compilats:
Cal crear-los en un entorn de desenvolupament on necessitarem un editor de text un compilador, un compilador de recursos i disposar de les llibreries de l'API de PalmOS. Es a dir, de l'accés a tot el conjunt de funcions que implementa PalmOS.
Amb tot això podrem crear fitxers *.prc, els executables de PalmOS, que funcionen en qualsevol Palm sense necessitat de més coses.
Entorns típics de desenvolupament son:
Per crear un script, només necessitarem un editor de text però per executar-lo caldrà disposar de l'intèrpret, el programa que s'encarrega d'entendre i fer tot el que hem explicat en l'script, i el que per tant implementa l'accés a les funcionalitats del PalmOS.
Per tant si fem aplicacions script i les volem distribuir a d'altres usuaris ens haurem d'assegurar que tenen instal·lat en el seu Palm, l'intèrpret necessari, o en tot cas també els hi haurem de facilitar nosaltres (si la llicencia d'ús ho permet)
Llenguatges scripts típics en PalmOS són:
L'ús d'un llenguatge script ens permet un ràpid accés a la programació d'una aplicació directament en el Palm, amb facilitat i sense tenir que entrar en el cicle típic d'una aplicació compilada.
Un bon exemple d'això és l'SmallBasic que en els seus orígens va ser creat amb la intenció de disposar en el Palm, d'una potent i versàtil "calculadora" programable i amb capacitat de representar gràfics.
Utilitzar un llenguatge script ens aïlla de conèixer en detall l'API de PalmOS doncs és l'intèrpret el que encapsula totes les funcionalitats i ens hi permet accedir utilitzant ben poques ordres, per tant sempre és una opció mes senzilla que desenvolupar una aplicació compilada en que fem un ús directe de l'API, per contra una aplicació script no permet disposar de les avantatges d'una aplicació compilada: optimització, velocitat i autonomia.
Per tant, per determinar quin concepte de desenvolupament ens interessa, és bo tenir clar el tipus d'aplicacions que volem crear i quin ús s'ha de fer.
Un últim exemple, si volem crear i comercialitzar una aplicació per Palm, sens dubte haurem d'optar per crear una aplicació compilada. En canvi si l'únic que volem és programar el nostre Palm per realitzar, per exemple, determinats càlculs tècnics, podem utilitzar un llenguatge script, que sempre és més directe i ens aïlla de la complexitat de crear aplicacions compilades. Sovint doncs l'ús d'un llenguatge script és idoni per programar petites tasques.
Una variant d'aquests dos conceptes és la possibilitat de crear aplicacions compilades en el Palm. Es a dir, que programem i compilem directament en el Palm i no s'utilitza per res l'ordinador de sobretaula.
Hi ha diferents opcions per fer-ho, algunes de comercials i d'altres de gratuïtes:
El proper dimarts parlarem dels requisits que han de tenir les aplicacions PalmOS i que les diferencien de les tradicionals aplicacions d'ordinadors de sobretaula, ho veurem des del punt de vista de l'aplicació compilada i de l'aplicació script.
Següent: Introducció al desenvolupament d'aplicacions per a Palm OS (3a part)
Anterior: Introducció al desenvolupament d'aplicacions per a PalmOS (1a part)
Dos conceptes de desenvolupament d'aplicacions.
En un ordinador de sobretaula podem crear programes compilats i independents (per exemple els coneguts *.exe del DOS/Windows) i també programes script que necessiten d'un altre programa, un intèrpret per poder-se executar. En l'univers PalmOS tenim les mateixes possibilitats, podem escollir quin d'aquests dos conceptes de desenvolupament ens interessa:
Programes compilats:
Cal crear-los en un entorn de desenvolupament on necessitarem un editor de text un compilador, un compilador de recursos i disposar de les llibreries de l'API de PalmOS. Es a dir, de l'accés a tot el conjunt de funcions que implementa PalmOS.
Amb tot això podrem crear fitxers *.prc, els executables de PalmOS, que funcionen en qualsevol Palm sense necessitat de més coses.
Entorns típics de desenvolupament son:
- PRC-TOOLS en Windows, Linux i MacOS X (lliure i gratuït)
- CodeWarrior en Windows, Linux i MacOS X (comercial)
- Palm Developer Suite en Windows 2000 i XP (gratuït)
Per crear un script, només necessitarem un editor de text però per executar-lo caldrà disposar de l'intèrpret, el programa que s'encarrega d'entendre i fer tot el que hem explicat en l'script, i el que per tant implementa l'accés a les funcionalitats del PalmOS.
Per tant si fem aplicacions script i les volem distribuir a d'altres usuaris ens haurem d'assegurar que tenen instal·lat en el seu Palm, l'intèrpret necessari, o en tot cas també els hi haurem de facilitar nosaltres (si la llicencia d'ús ho permet)
Llenguatges scripts típics en PalmOS són:
L'ús d'un llenguatge script ens permet un ràpid accés a la programació d'una aplicació directament en el Palm, amb facilitat i sense tenir que entrar en el cicle típic d'una aplicació compilada.
Un bon exemple d'això és l'SmallBasic que en els seus orígens va ser creat amb la intenció de disposar en el Palm, d'una potent i versàtil "calculadora" programable i amb capacitat de representar gràfics.
Utilitzar un llenguatge script ens aïlla de conèixer en detall l'API de PalmOS doncs és l'intèrpret el que encapsula totes les funcionalitats i ens hi permet accedir utilitzant ben poques ordres, per tant sempre és una opció mes senzilla que desenvolupar una aplicació compilada en que fem un ús directe de l'API, per contra una aplicació script no permet disposar de les avantatges d'una aplicació compilada: optimització, velocitat i autonomia.
Per tant, per determinar quin concepte de desenvolupament ens interessa, és bo tenir clar el tipus d'aplicacions que volem crear i quin ús s'ha de fer.
Un últim exemple, si volem crear i comercialitzar una aplicació per Palm, sens dubte haurem d'optar per crear una aplicació compilada. En canvi si l'únic que volem és programar el nostre Palm per realitzar, per exemple, determinats càlculs tècnics, podem utilitzar un llenguatge script, que sempre és més directe i ens aïlla de la complexitat de crear aplicacions compilades. Sovint doncs l'ús d'un llenguatge script és idoni per programar petites tasques.
Una variant d'aquests dos conceptes és la possibilitat de crear aplicacions compilades en el Palm. Es a dir, que programem i compilem directament en el Palm i no s'utilitza per res l'ordinador de sobretaula.
Hi ha diferents opcions per fer-ho, algunes de comercials i d'altres de gratuïtes:
El proper dimarts parlarem dels requisits que han de tenir les aplicacions PalmOS i que les diferencien de les tradicionals aplicacions d'ordinadors de sobretaula, ho veurem des del punt de vista de l'aplicació compilada i de l'aplicació script.
Següent: Introducció al desenvolupament d'aplicacions per a Palm OS (3a part)
Anterior: Introducció al desenvolupament d'aplicacions per a PalmOS (1a part)
Estic Provant l'SmallBasic i �s una canya. Espero el cap�tol del proper dimarts!
ResponEliminaI el superwaba(.org) ???? deu meu senyor, que no us heu informat???
ResponEliminaA part, aix� no �s una introducci� a la programaci�, aix� �s una introducci� a saber qu� vol dir programar, per� de programaci� no esteu ensenyant res!!
Doncs jo he provat el superwaba i penso que est� pensat per qualsevol plataforma que no sigui la PalmOS, ja que no respecta gens les convencions de disseny GUI est�ndar d'aquesta plataforma, el fam�s "Zen of Palm" i per tan les seves aplicacions no funcionen com el usuaris esperen. Tot i que entenc que en a tu t'agradi. Una de les avantatges de la plataforma PalmOS �s que hi han entorns de desenvolupament per a tots els gustos.
ResponElimina